۱۴۰۱ آذر ۲۹, سه‌شنبه

صدور فرمان آتش‌به اختیاری از اصفهان


 درحالی مدام از اصفهان صداهایی بلند می‌شود که پیام همه آنان ایجاد محدودیت و ناامن کردن فضا برای زنان است، که نزدیک به یک دهه از ماجرای اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن حادثه تلخ نه‌تنها مجازات نشده‌اند، بلکه حتی شناسایی هم نشده‌اند. بدون تردید اگر این رویه در مورد زنان در اصفهان از سوی عده‌ای قلیل ادامه پیدا کند و فرمان ایست نخورد، شاید در آینده نه‌چندان دور این شهر پرآوازه و زیبا پایتخت زن‌آزاری ایران نام بگیرد.

همدلی| ستاره لطفی- در شرایطی که آتشی که با مرگ مهسا امینی-دختر سقزی که به خاطر حجاب توسط گشت ارشاد دستگیر و در مقر گشت ارشاد جانش را از دست داد- در کشور روشن شده است هر روز شعله‌ورتر می‌شود و تر و خشک را با هم می‌سوزاند. به تازگی امام جمعه اصفهان در مورد حجاب موضعی را بیان کرده که می‌توان آن را ریختن بنزین بر روی این آتش گر گرفته تعبیر کرد.
حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی در جمع گروهی که حوزه نیوز آن‌ها را «بانوان مطالبه گر عفاف و حجاب که چند روزی است در خیمه گلستان شهدای اصفهان تجمع کرده‌اند» توصیف کرده، با اشاره به موضوع الزام عقلی، درونی و فطری حجاب گفته:«حجاب استدلال عقلی و پشتوانه فطری دارد و بر مبنای «فطرت الله الذی فطرالناس علیها» بوده، نشانه آن این است که قبل از دین اسلام، زنانی که عفیفه بودند حجاب داشتند.»آن‌چه دیدار امام جمعه اصفهان با زنان بست‌نشین در حمایت از حجاب را واکنش‌برانگیز کرده است دست‌نوشته وی در پایان این دیدار است. حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی در این دیدار دست‌نوشته‌ای به این عنوان نوشت: «باسمه تعالی‌ان شاءالله مسئولین به وظیفه‌ی انقلابی خود عمل کنند والا مردم متدین وظیفه‌ی آتش به اختیار دارند.»

این موضع‌گیری فضا را برای زنان ناامن می کند
بسیاری این موضع‌گیری امام جمعه اصفهان آن هم در این شرایط پرالتهاب کشورکه نارضایتی‌های اجتماعی، اقتصادی و … هر روز بیشتر از دیروز نمود پیدا می‌کند، امر به خشونت بیشتر در جامعه به ویژه در مور زنان تعبیر می‌کنند ومی‌گویند این موضع‌گیری در مورد حجاب آن هم از سوی امام جمعه یک شهر، می‌تواند فضا را برای زنان ناامن کند، چرا که این احتمال وجود دارد که با این اظهارات عده‌ای در خود احساس تکلیف کنند و هر جا تشخیص بدهند که نیروی انتظامی از عهده کنترل حجاب برنمی‌آید، ‌آتش به اختیار عمل کنند و سطح خشونت را در کشور بیش از این افزایش دهند.
موضع‌گیری اخیر حجت‌الاسلام سید ابوالحسن مهدوی و تهدید به آتش به اختیاری عمل کردن درباره حجاب، بسیاری از اذهان را متوجه حوادث دردناک مهرماه سال ۹۳ کرد و آن را مجوزی برای تکرار آن اتفاق تلخ علیه برخی زنان و دختران ارزیابی کردند.
گفتنی است در روز ۹ مهر سال ۱۳۹۳ اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان رخ داد که طی آن به صورت‌‌ تعدادی دختر اصفهانی با بهانه «مقابله با بدحجابی» اسید پاشیده شد و هنوز بعد از چندین سال از آن اتفاق هولناک به طرز عجیب و سوال‌برانگیزی مجرمان آن حادثه شناسایی نشده‌اند.همین یادآوری سبب شد تا برخی این سخن تازه امام جمعه اصفهان را بهانه‌‌‌ای برای تکرار آن تراژدی بدانند. ندا نیرزمانی، مرضیه ابراهیمی‌ و سهیلا جورکش‌ دخترانی بودند که قربانی این اتفاق مجرمانه شدند و چندین سال است که با عوارض دردناک اسیدپاشی دست‌وپنجه نرم‌‌‌ می‌کنند. بسیاری سخنان امام‌جمعه اصفهان را نوعی ترویج خشونت ارزیابی کرده که می‌تواند باعث هرج و مرج و ناامن کردن جامعه باشد و البته ابراز این ترس که چه بسا افرادی در پشت شعار مقابله با بدحجابی پنهان شوند و به تسویه حساب شخصی بپردازند.

انتقاد به موضع‌گیری امام جمعه اصفهان
‌تشویق به آتش به اختیاری در حوزه حجاب توسط امام جمعه اصفهان باعث انتقادات و واکنش‌های زیادی شد.
علاوه بر واکنش کاربران فضای مجازی به این اظهارات، محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به هشدار امام جمعه اصفهان درباره برخورد «آتش به اختیار» مردم در حوزه حجاب انتقاد تندی کرد.
فاضل میبدی نوشت: «درشگفتم که امام جمعه موقت اصفهان فقه را کجا را فراگرفته؟می‌گوید اگر مسئولین با بدحجابی برخورد نکنند، مردم آتش به اختیارند. جناب امام جمعه! کدام فقیهی برای نهی از منکر چنین روشی را مجاز دانسته. لابد اسیدپاشی هم در دستور کار است. کاش امامان جمعه کمی فرصت مطالعه داشتند، تا گرفتار بدعت‌گذاری نمی شدند.»
البته این اولین بار نیست که طیفی از روحانیون وطیف محافظه‌کار شهر اصفهان در مورد زنان سخنانی به زبان می‌آورند که می‌تواند برای زنان هزینه‌ساز باشد. این کار از سوی امامام جمعه این شهر مسبوق به‌سابقه است. سال ۹۹ حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف طباطبایی‌نژاد گفته بود که باید «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، «ناامن» کرد. او در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان‌‌ گفته بود:«باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است، ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.» وی پیش‌‌تر نیز گفته بود برای مقابله با بدحجابی «چوب ‌تر» را باید بالا برد.
علاوه بر موضوع حجاب، طیف محافظه‌کار اصفهان در ایجاد محدودیت برای هر آنچه مربوط به زنان است ید طولایی دارند. اظهارات و موضع‌گیری‌های امام جمعه اصفهان و برخی از مسئولین این شهر در مورد دوچرخه‌‍‌سواری زنان آنقدر تکرار شده که به موضوعی عادی تبدیل شده است به‌نحوی که دیگر حتی خبرساز هم نمی‌شود.
پیش‌تر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با استناد به ماده قانونی که ربطی به دوچرخه‌سواری زنان ندارد، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع و خلاف قانون اعلام کرد. بعد سنگ جلوی پای صخره‌نوردان سنگ گذاشتند و خواستند که زنان صخره‌نورد به جای صخره‌نوردی در طبیعت در سالن این فعالیت ورزشی را انجام دهند.
محدودیت‌ها بر ورزش صخره نوردی از سوی طیف دلواپس اصفهان در حالی انجام گرفت که شکل فیزیکال صخره‌نوردی و نحوه انجام آن حاشیه‌های دوچرخه‌سواری را نیز ندارد که برخی با استناد به آن بهانه‌تراشی کنند.
گفتنی است برخی پوزیشن دوچرخه‌سواری و نحوه سوار شدن به آن را مسئله می‌دانند. به‌زعم آنان طرز سوار شدن و نشستن زنان بر روی دوچرخه باعث تحریک مردان می‌شود و جامعه را به‌سمت فساد سوق می‌دهد.
درحالی مدام از اصفهان صداهایی بلند می‌شود که پیام همه آنان ایجاد محدودیت و ناامن کردن فضا برای زنان است، که نزدیک به یک دهه از ماجرای اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن حادثه تلخ نه‌تنها مجازات نشده‌اند، بلکه حتی شناسایی هم نشده‌اند. بدون تردید اگر این رویه در مورد زنان در اصفهان از سوی عده‌ای قلیل ادامه پیدا کند و فرمان ایست نخورد، شاید در آینده نه‌چندان دور این شهر پرآوازه و زیبا پایتخت زن‌آزاری ایران نام بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر