۱۴۰۱ بهمن ۲۶, چهارشنبه

سازمان ملل خواستار آزادی نیلوفر بیانی و فعالان محیط‌ زیستی از زندان شد


 برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل متحد، «یونپ»، بار دیگر روز سه‌شنبه خواستار آزادی نیلوفر بیانی، فعال محیط‌‌ زیستی و کلیه فعالان و کارشناسان محیط‌ زیستی زندانی در ایران شده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای تصریح کرده است که با توجه به «عفو» زندانیان در شرایط کنونی در ایران، بار دیگر درخواست خود را برای آزادی نیلوفر بیانی و دیگر فعالان محیط زیستی تکرار می‌کند.

طی روزهای اخیر شماری از زندانیان سیاسی آزاد شده‌اند. این زندانیان پس از صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو معیاری» که حکومت تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام داده، صورت گرفته است.

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و کاووس سیدامامی، از فعالان محیط زیست و از جمله همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند. کاووس سیدامامی که تابعیت کانادا را هم داشت، چند روز پس از بازداشت، به طرزی مشکوک در زندان اوین جان داد. آنها به «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» متهم شده‌اند.

«یونپ» می‌گوید نیلوفر بیانی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، به‌عنوان مشاور در دفتر این نهاد وابسته به سازمان ملل مستقر در ژنو کار می‌کرد.

نیلوفر بیانی پیشتر در چند نامه به مقام‌های مختلف در جمهوری اسلامی، از «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت» بازجویی خود به دست بازجویان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر