۱۴۰۱ بهمن ۲۴, دوشنبه

پنج شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شدند


 صهبا فرنوش، هاله غلامی، افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری، از شهروندان بهائی از زندان آزاد شدند.

کماکان جزییات آزادی پیش از موعد این شهروندان مشخص نیست. اما محتمل است آزادی خانم ثابت راسخ و آقای موفقی به دنبال صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» صورت پذیرفته باشد.
صهبا فرنوش در تاریخ بیست و چهارم آبان ماه ١٣٩۴، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل خود در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل و در تاریخ دوم دی ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد اوین آزاد شد. آقای فرنوش در دیماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اداره تشکیلات بهایی (ماده ۴۹۸)” به ده سال حبس، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام (ماده ۴۹۹)” به پنج سال حبس، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهائیت (ماده۵۰۰)” به یک سال حبس و در مجموع به شانزده سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد.

هاله غلامی در تاریخ هشتم بهمن ماه ۹۵، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ شانزدهم اسفندماه همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. وی پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت کشور” به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. خانم غلامی در تاریخ بیست و پنجم تیر ماه سال جاری، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شد.

افسانه امامی در تاریخ سیزدهم بهمن‌ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.، سعید ناصری، همسر خانم امامی نیز در تاریخ بیستم اسفندماه در منزل خود در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. حمید ناصری، برادر این شهروند نیز چند ساعت بعد و در مقابل محل کسب خود بازداشت شد. نهایتا خانم امامی، سعید و حمید ناصری به ترتیب در تاریخ بیست و پنجم اسفند ۹۷، بیست و هشتم فروردین و چهارم اردیبهشت ۹۸ با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند. این شهروندان در تاریخ دهم مرداد سال جاری، در منزل شخصی خود در تهران جهت احرای حکم حبس بازداشت و زندان اوین منتقل شدند.

پیش از این رئیس قوه قضائیه در نامه ای به علی خامنه ای پیشنهاد عفو موردی و معیاری هزاران زندانی از جمله بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را ارائه و این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی با تعیین شروطی مورد موافقت علی خامنه ای قرار گرفت. جزییات تکمیلی در مورد آمار کلی افرادی که با اعمال این دستورالعمل آزاد می شوند، تا کنون توسط نهادهای متولی اطلاع رسانی نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر