۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

یک سال حبس تعزیری برای دو وکیل حقوق بشری


 «مرضیە نیک‌آرا» و «محمد سیف‌زادە» دو فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری از سوی دادگاە انقلاب تهران هرکدام بە تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که روز ۲۵ اردیبهشت منتشر شده، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران این دو وکیل دادگستری را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به زندان محکوم کرده است.

مصداق اتهامات مطرح شده علیه این دو فعال حقوق بشر امضای نامه‌ای خطاب به نتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل است که درباره سرکوب بی رحمانه اعتراضات سراسری ایران توسط جمعی از وکلا تنظیم شده بود.

محمد سیف‌زاده با غیرقانونی دانستن دادگاه‌های انقلاب در جلسه‌ای که برای رسیدگی به اتهام او تشکیل شده بود، حاضر نشده و حکم زندان به شکل غیابی برای او صادر شده است.

فشار بر وکلا از سوی جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته و پس از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته و طی هفته گذشته چندین وکیل حقوق بشری به دادسرای امنیت زندان اوین احضار شده‌اند.

در یکی از آخرین موارد از این احضارها، امروز دوشنبه محمود صادقی، وکیل و نماینده سابق مجلس نیز با انتشار پستی در توئیتر از احضار خود به شعبه ۷ «دادسرای امنیت» خبر داد.

این نماینده مجلس دهم ضمن انتشار تصویر احضاریه‌اش نوشته است که باید روز دوم خرداد به شعبه هفت دادسرای امنیت (اوین) مراجعه کند.

در احضاریه آقای صادقی «اتهام» انتسابی قید نشده، اما آمده که «نتیجه عدم حضور، جلب است»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر