۱۴۰۲ خرداد ۲۳, سه‌شنبه

ادامه اعمال محدودیت برای بازیگران مخالف حجاب اجباری؛ حمله کیهان و ممنوعیت حضور در آثار سینمایی


 همراهی برخی از زنان بازیگر در مخالفت با حجاب اجباری و واکنش نهادهای وابسته به ارگان‌های امنیتی و قضایی همچنان با حاشیه‌هاییی همراه است. حمله مجدد روزنامه کیهان و انتشار نامه ممنوعیت «دعوت به همکاری» برای حضور در آثار سینمایی، از تازه‌ترین آنهاست.

روز گذشته خبری در رسانه‌های ایران منتشر شد که حکایت از ابلاغ ممنوعیت دعوت به کار از بازیگرانی که «کشف حجاب» کرده‌اند توسط سازمان سینمایی به تهیه کنندگان داشت. بنابر این گزارش، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با صدور نامه‌ای به غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما نوشت: «تهیه‌کنندگان می‌بایست از بکارگیری عوامل و بازیگرانی که مسئله‌ساز بوده‌اند (مثلا کشف حجاب و…) اجتناب ورزند.»

در این نامه سازمان سینمایی تهدید کرده است که در صورت هرگونه همکاری، چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند، شخصا مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.

روزنامه کیهان نیز مدعی شد که «پروژه ترویج کشف حجاب ذاتاً پروژه حزب صهیونیستی- انگلیسی بهائیت است» که برخی بازیگران به گفته کیهان «دم‌دستی» در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

این روزنامه که با بودجه عمومی و زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود، در حمله به روزنامه سازندگی وابسته به «حزب کارگزاران» نوشت که «اگر بنا باشد پوشش الزام‌آور نباشد، طبعاً به روسری محدود نمی‌شود و کسانی هم می‌توانند مدعی عریان کردن دیگر قسمت‌های بدن باشند.»

ممنوعیت همکاری با سینماگران زنی که حجاب اختیاری را برگزیده‌اند پس از آن مطرح شد که هنگامه قاضیانی اعلام کرد که دیگر در هیچ فیلمی حضور نخواهد داشت و از دنیای بازیگری در جمهوری اسلامی خداحافظی کرد.

واکنش روزنامه کیهان به خداحافظی هنگامه قاضیانی نیز قابل تامل بود. کیهان نوشت: «برخی بازیگران برای خودنمایی اعلام کرده‌اند که از عرصه بازیگری خداحافظی کرده‌اند. این در حالی است که اساسا هیچ تهیه‌کننده و کارگردانی رغبت همکاری با این افراد تاریخ مصرف گذشته را ندارد.»

مخالفت و مقاومت در مقابل حجاب اجباری به یکی از ابزارهای مبارزه زنان با جمهوری اسلامی تبدیل شده و تاکید بر حق انتخاب پوشش در بین زنان با واکنش‌های مختلفی همراه شده و بازیگران سرشناس نیز از این واکنش‌ها در امان نمانده‌اند.

در همین رابطه هفته گذشته خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه نیز اعلام کرد که برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات، بازیگران سینما و تلویزیون، «قرار جلب به دادرسی» به دلیل «کشف حجاب» صادر شده است.

این خبرگزاری روز ۲۲ خرداد نوشت که آزاده صمدی پس از «کشف حجاب در مراسم تشییع پیکر یکی از هنرمندان» احضار شده و بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه بعد از دریافت دفاعیات او و وکیلش، قرار جلب به دادرسی را با اتهام «جریحه‌دارکردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب» صادر کرده است.

درباره لیلا بلوکات هم روند مشابهی به دلیل «انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی» طی شده است.

در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته تعدادی از هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون در همراهی با اعتراضات تصاویری از خود منتشر کردند که در آن حجاب اجباری بر سر نداشتند. این اقدام آنها با واکنش مثبت مخالفان حجاب اجباری همراه شد اما نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی را برآشفت.

در پی این واکنش‌ها تعدادی از این هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیان و تعداد دیگری برای مدتی بازداشت شدند و یا توسط نهادهای امنیتی احضار و تحت بازجویی قرار گرفتند. با وجود همه این فشارها همچنان برخی از این افراد هر از چند گاهی با حضور بدون حجاب در فضای عمومی ضمن تاکید بر مخالفت خود با حجاب اجباری خبرساز می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر