۱۴۰۲ اردیبهشت ۸, جمعه

بازداشت سه شهروند در اشنویه و سنندج؛ بازداشت ۸۰ فعال کُرد طی کمتر از یک ماه


 به دنبال موج جدید بازداشت گسترده شهروندان و فعالان کُرد که از روز ۲۰ دی توسط دو نهاد امنیتی سازمان اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات آغاز شده است، در چند روز گذشته تعداد دیگری از شهروندان کُرد احضار یا بازداشت شده‌اند.

منابع شبکه حقوق بشر کردستان در شهرهای مهاباد، بوکان، اشنویه، مریوان، سنندج و کرمانشاه از احضار دست‌کم ۱۰ فعال کُرد از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این شهرها خبر می‌دهند. گفته می‌شود این افراد به مدت چند ساعت از سوی بازجویان امنیتی در خصوص فعالیت‌های خود مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ظهر امروز نیروهای وزارت اطلاعات، رویا جلالی، فعال زن و عضو جمعیت سبز کردستان را در منزل خانوادگی‌اش در شهر سنندج بازداشت کردند. ماموران هنگام بازداشت متوسل به خشونت شده و خانم جلالی و خانواده‌اش را مورد توهین قرار داده‌اند. خبات مفاخری، همسر این فعال زن نیز پیش از این بارها به دلیل فعالیت‌های خود از سوی نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شده بود.

همچنین روز شنبه ۱۱ بهمن دو شهروند دیگر اهل اشنویه به نام‌های آوات محمدپور و حسین محمدپور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

بنا به اطلاع و تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان، شمار بازداشت شدگان اخیر تاکنون به دست‌کم ۸۳ نفر رسیده است. از این تعداد ۵ نفر به نام‌های سلمان ادوایی، عطا رحمان‌زاده، عادل پروازه، مصطفی ایلخانی‌زاده و ارسطو ملارحیمی پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و دیگر بازداشت شدگان همچنان در بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات شهرهای ارومیه، سنندج و مریوان به‌سر می‌برند.

تعدادی از اعضای خانواده بازداشت شدگان اخیر در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان با اظهار بی‌اطلاعی از سرنوشت افراد بازداشتی، از ادامه بی‌خبری و بلاتکلیفی وضعیت آنها ابراز نگرانی کردند. این خانواده‌ها که در این مدت تنها یک بار موفق به گفت‌گوی تلفنی کوتاه با افراد بازداشتی شده‌اند، می‌گویند علی‌رغم پیگیری و مراجعه مکرر به نهادهای امنیتی و قضایی این شهرها تاکنون به صورت رسمی اطلاعی در خصوص اتهام و محل بازداشت اعضای خانواده‌شان به آنها اعلام نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر