۱۴۰۲ خرداد ۵, جمعه

وکیل خانواده مهسا: دادگاه حامدی و محمدی یکی از عجیب‌ترین دادگاه‌های کشور است


 صالح نیکبخت، حقوقدان، دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار بازداشت‌شده در ارتباط با پوشش خبری پرونده جان‌باختن مهسا امینی، را «یکی از عجیب‌ترین دادگاه‌های کشور بعد از دادگاه‌های خلخالی» توصیف کرد.

آقای نیکبخت که وکالت خانواده مهسا امینی را نیز برعهده دارد روز شنبه ششم خرداد درباره دادگاه خبرنگاران روزنامه‌های «هم‌میهن» و «شرق» به سایت «امتداد» گفت که دادگاه‌ رسیدگی به اتهامات آن‌ها پس از دادگاه‌های خلخالی یکی از عجیب‌ترین دادگاه‌های کشور است. چون متهمان جز اینکه گزارش‌هایی را در مورد مرگ مهسا (ژینا) امینی طبق رسالت حرفه‌ای خود منتشر کردند، هیچ اقدامی نداشته‌اند.»

دادگاه‌های صادق خلخالی، حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب، در سال‌های نخست استقرار جمهوری اسلامی یکی از جنجال‌برانگیزترین دادگاه‌های تاریخ ده‌های گذشته در ایران است. او احکام اعدام شمار زیادی از سیاستمداران حکومت پیشین و فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی را در مدت کوتاهی صادر و بلافاصله اجرا کرد.

صالح نیکبخت در ادامه گفت‌وگوی خود با امتداد افزود که حتی اگر گزارش‌های خبرنگاران شرق و هم‌میهن «متضمن مسائلی چون نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و دیگر موارد باشد، چنین اتهاماتی مستحق بازداشت هشت ماهه آن‌ها با عنوان بازداشت موقت نبوده زیرا قانونگذار برای این گونه جرائم، حداکثر یک ماه بازداشت موقت و قابل تمدید برای یک ماه دیگر در نظر گرفته است.»

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» اندکی پس از انتشار خبر جان‌باختن مهسا امینی و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» پس از تهیه گزارش از مراسم تشییع مهسا امینی در آرامستان سقز بازداشت شدند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پس از بیش از هفت ماه بازداشت آنها، ششم اردیبهشت اتهام این دو روزنامه‌نگار را «همکاری با دولت متخاصم امریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد.

با وجود این که دادگاه رسیدگی به اتهامات نیلوفر حامدی و الهه محمدی قرار است به ترتیب در روزهای هشتم و نهم خرداد برگزار شود، به گفته خانواده آن‌ها تا روز ششم خرداد وکلای آن‌ها نتوانسته‌اند با موکلین خود ملاقات و گفت‌وگو کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر